Najlepsze filmy pokazaliśmy we WSZOP | WSZOP - Katowice

strona główna » aktualności » Najlepsze filmy pokazaliśmy we WSZOP
a a a

Najlepsze filmy pokazaliśmy we WSZOP

Śmiech, wzruszenie i zachwyt – tyle emocji wywołały wczoraj filmy z tegorocznego Festiwalu Euroshorts. Ich pierwszy pokaz odbył się pod koniec listopada w Gdańsku, a później produkcje ruszyły w podróż po Polsce. I na samym początku tej trasy dotarły do Katowic.

Pokazy filmów – ze względu na ich sporą ilość podzieliliśmy tematycznie na trzy części. Rano zaprezentowane zostały najlepsze filmy reklamowe – to efekt konkursu organizowanego od 21 lat przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Ten konkurs pokazuje, że film reklamowy to nie tylko produkcja przygotowana dla klienta, aby zareklamować i sprzedać określony produkt, ale jest to także dzieło sztuki. Główna nagroda w tym konkursie jest włączenie reklam do stałych zbiorów muzeum. Premiera tegorocznej edycji odbyła się w czerwcu w Nowym Jorku, a 25 listopada twórcze reklamy zaprezentowano w Gdańsku.

Niczym podczas wręczenia Oscarów, najlepsze filmy reklamowe prezentowane są w kilku kategoriach: produkcja, styl wizualny, scenografia, reżyseria, zdjęcia, gra aktorska – dialogi, humor, muzyka oryginalna, montaż, animacja, design, efekty specjalne, filmy społeczne, niskobudżetowe filmy i filmy studenckie.

Ten pokaz cieszył się ogromną popularnością wśród młodzieży. Aula WSZOP wypełniła się do ostatniego miejsca. O tym, że reklamy mogą się podobać, a nawet wywoływać emocje świadczą spontaniczne reakcje widzów. Wybuchaliśmy śmiechem, wzruszaliśmy się do łez i zachwycaliśmy się prostymi, a jednak efektowanymi pomysłami.

Pokaz Amerykańskiego Filmu Reklamowego poprzedził wykład Dziekana Wydziału Humanistyczno-Społecznego dr. Wojciecha Śmiei „Bal na Titanicu – o języku szyldów, afiszy i reklam”. Dr Śmieja przygotował znalezione i zauważone w otaczającej rzeczywistości slogany i szyldy. Często wywoływały śmiech, ale pokazywały też językową bylejakość, snobizm, bałagan i brak refleksji autorów nad napisanym tekstem. Język sprzedaży i komercji zawłaszcza kolejne elementy naszej rzeczywistości, dlatego chciałem Was uwrażliwić, że język który odziedziczyliśmy po przodkach jest wartością - podkreślał dr Śmieja.

Tych, którzy nie mogli zobaczyć pokazu reklam zapraszamy na oficjalny FanPage naszej uczelni, gdzie systematycznie zamieszczamy linki do nagrodzonych filmów.>>>

Drugi pokaz, który odbył się w samo południe, prezentował najlepsze filmy dokumentalne, animowane i eksperymentalne, a o godzinie 16 w Bibliotece WSZOP – zaprezentowane zostały krótkie fabuły. Wszystkie te produkcje to efekt konkursu Euroshorts. Spośród 326 filmów nadesłanych na konkurs wybrano 53 z 20 krajów.

Pokaz w Bibliotece był równocześnie inauguracją Akademickiego Klubu Filmowego. Do końca roku akademickiego odbędą się jeszcze cztery pokazy. Jeden z pewnością będzie poświęcony westernowi, a inny etiudom z łódzkiej filmówki. Monika Gromek, kierownik Biblioteki podkreśla, że Akademicki Klub Filmowy ma zaktywizować studentów, nie tylko Kulturoznawstwa, interesujących się filmem. Akademicki Klub Filmowy ma charakter klubu dyskusyjnego. Mam nadzieję, że na widowni zasiądą przyszli filmowcy i reżyserzy - dodaje Monika Gromek.

O kolejnym spotkaniu AKF poinformujemy już wkrótce.

Galeria zdjęć