mgr Grzegorz Klatka | WSZOP - Katowice
strona główna » Uczelnia » Kadra WSZOP » mgr Grzegorz Klatka
a a a

mgr Grzegorz Klatka

Rozmowa z Grzegorzem Klatką – fotografem, prowadzącym zajęcia ze studentami kierunku Kulturoznawstwo w Studiu Audiowizualnym Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.

1. W budynku WSZOP przy ul. Ścigały 9 w Katowicach znajduje się Studio Audiowizualne, które przeznaczone jest na potrzeby zajęć dla studentów Kulturoznawstwa. W jaki sposób prowadzone są w nim zajęcia z fotografii?

Głównym zadaniem studentów w trakcie warsztatów jest wymyślenie i zrealizowanie kampanii reklamowej. Mamy sporo czasu, więc możemy krok po kroku, tak jak się to dzieje w dużych agencjach, wymyślić, zaprojektować i częściowo zrealizować reklamę produktu, marki lub kampanię społeczną dotyczącą aktualnego problemu. W trakcie kolejnych zajęć pracujemy wspólnie nad tym jak dany produkt (problem) wyeksponować, jakie środki wyrazu zastosować, jakie pola eksploatacji wykorzystać.

2. Jakie umiejętności zdobędą studenci dzięki zajęciom z fotografii?

Realizacja wymaga przygotowania praktycznego i podstawowej wiedzy z zakresu sztuk wizualnych. Studenci poznają podczas zajęć wybrane, najciekawsze przykłady reklam, wybitne serie zdjęć czy plakatów. Zdobędą umiejętność posługiwania się aparatem fotograficznym i oprogramowaniem do obróbki zdjęć na poziomie podstawowym.

3. Fotografia i sprzęt do wykonywania zdjęć kojarzą się z kreatywnością. Czy w ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą przygotowywać własne projekty audiowizualne?

Razem będziemy fotografować, zarówno w studio fotograficznym, jak i w plenerze. Studenci zaczną stosować zasady kompozycji w zdjęciach, które będą samodzielnie wykonywali. Poznają w praktyce, krok po kroku, etapy produkcji kampanii reklamowej i nauczą się pracy zespołowej podczas realizowania sesji fotograficznych.

4. Jak wyposażone jest Studio Audiowizualne? Czy studenci muszą posiadać swój sprzęt fotograficzny?

Studio wyposażone jest w podstawowe oświetlenie do fotografii (flesze studyjne) oraz filmu (lampy halogenowe), a także w dwie proste kamery fotograficzne. Pracownia komputerowa to 10 stanowisk z oprogramowaniem do edycji zdjęć i projektowania (Photoshop, Indesign). Studenci nie muszą mieć własnego sprzętu, jednak posiadając go będą mogli pracować samodzielnie, zwłaszcza podczas zajęć w plenerze.

5. Czy umiejętności praktyczne, uzyskane na studiach, pomogą absolwentom Kulturoznawstwa odnaleźć się na dzisiejszym rynku pracy? Czy jest zapotrzebowanie na osoby z takim wykształceniem?

Rynek pracy otwarty jest w ogóle dla ludzi wykształconych, a z pewnością dla tych, którzy chcą związać swoją przyszłość z reklamą i handlem. Warto pamiętać, że profesjonalna reklama jeszcze do Polski nie dotarła. To, co obserwujemy w tej chwili na ulicach i w mediach – nie prezentuje się najlepiej i można to nazwać co najwyżej informacją handlową. W dużej mierze stanowi ona niechlubną wizytówkę firm, ich właścicieli, pracowników działów marketingu, jak i samych twórców reklamy.

Przypuszczam, że stan ten będzie się zmieniał razem z przybywaniem nowych przedsiębiorstw. Nadejdzie taki moment, że sam fakt zainwestowania w tysiąc billboardów niewiele zmieni w statystykach sprzedaży firmy.

Aby odnieść sukces i osiągnąć zaplanowany efekt – trzeba będzie działać niekonwencjonalnie i nieszablonowo, a do tego lwia część tego rynku nie jest intelektualnie przygotowana. Tutaj właśnie pole do popisu znajdą osoby wykształcone i kreatywne.

 

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał Adrian Sas